Profesorul
este sursa de informaţii a elevilor, specialistul care tratează informaţia, o
prelucrează, adaptând-o la sistemul de gândire al celor care învaţă;
selecţionează şi ordonează informaţia pentru sporirea eficienţei ei formative;
îndrumă şi conduce elevii la surse de informare, îi învaţă tehnicile de
dobândire a acestora, de investigare, de descoperire a lor; elaborează o
strategie didactică, un program de acţiune, cu obiective precise, în care
prefigurează comportamentul la care ajunge elevul prin parcurgerea unei
secvenţe de instruire.
Profesorul
trebuie să aibă un stil general deschis de predare-învăţare care să-l ajute pe
elev să-şi dezvolte inteligenţa, creativitatea şi aptitudinile, să-şi formeze o
cultură generală şi un comportament social axat pe valorile morale. Rolul lui
este, astfel, de a selecta, organiza metodic informaţia pentru
predare-învăţare, de a transmite inteligibil şi argumentat, de a explica, de a
crea motivaţii, de a orienta şi încuraja elevul, de a coopera cu el, de a pune
probleme, de a crea situaţii-problemă, de a evalua rezultatele, de a stabili
cauzele insuccesului şi de a-l ajuta pe elev să le înlăture.
Acest tip de
comportament didactic solicită mai multe aptitudini didactice, educative,
organizatorice şi tehnice, precum şi anumite calităţi ca: informaţia de
specialitate, psihopedagogică şi metodică, inteligenţa creativă, atenţie
distributivă în clasă, exigenţă echilibrată, cooperare şi respect faţă de elev,
interes pentru instruirea elevilor, conştiinciozitate, perseverenţă, răbdare,
echilibru psihic, fluenţa vorbirii, flexibilitatea gândirii, originalitate în
stilul de predare-învăţare, autocontrol, spirit critic şi de observaţie,
dragoste faţă de copii, înţelegere, umor, calm, onestitate, spirit de justiţie
în notarea şi rezolvarea unor situaţii conflictuale.
Aptitudinea
pedagogică – în opinia lui N. Mitrofan – înseamnă competenţa ştiinţifică
(stăpânirea informaţiilor disciplinei în vederea manipulării materialelor
specifice obiectului de învăţământ), competenţa pedagogică (metode/strategii
pentru construirea diferitelor componente ale personalităţii elevului),
competenţa psihosocială (optimizarea relaţiilor interumane în procesul
educaţional).
Aptitudinile
pedagogice ale profesorului se referă la: inteligenţă, memorie bună, capacitate
de comunicare manifestată prin bogăţia vocabularului, asociaţii de idei,
vorbire cu atribute estetice, gândire logică, spirit de observaţie, imaginaţie
constructivă, atenţie concentrată şi distributivă, dicţie etc.
Aptitudinile
didactice presupun: capacitate de proiectare şi realizare a activităţii
didactice, selectarea şi organizarea metodică a informaţiei, transmiterea
inteligibilă a informaţiei, expunerea logică, argumentată şi sistematizată,
dialog cu elevii, formulare de întrebări explicite, aplicare a metodelor
activ-participative, cooperare cu elevii, aplicare a cunoştinţelor etc.
Dintre
aptitudinile educaţionale se disting: capacitatea de a cunoaşte şi a
caracteriza elevii, de a stabili relaţii socio-afective, tactul pedagogic,
echilibrul sufletesc, stăpânirea de sine, spiritul de justiţie, onestitatea,
concordanţa vorbă/faptă, exemplul personal etc.
Aptitudinile
organizatorice şi tehnice vizează: capacitatea de organizare a activităţii
instructiv-educative, de a se informa şi de a lua decizii, de a conduce
procesul instructiv-educativ; mânuirea şi întreţinerea instrumentelor şi
aparaturii de laborator, a calculatoarelor, a tehnicilor audio-vizuale etc.
Sub
presiunea trecerii de la un învăţământ preponderent informativ la unul centrat
pe latura formativă se impune să se realizeze, prin formarea continuă, un
profil profesional cât mai apropiat de imaginea ideală a cadrului didactic.
Astfel, în învăţământul centrat pe elev profesorul are rolul de dascăl, mentor,
moderator, sfătuitor, prieten şi model. El este tot mai mult recunoscut drept
manager al clasei/colectivului de elevi şi nu poate realiza o activitate
eficientă, cu finalităţi calitative evidente, dacă nu-şi pune mereu întrebări
şi nu găseşte răspunsuri.
A. Peretti oferă o valoroasă
metaforă a managementului educaţional, care conţine un set de întrebări pe
care trebuie să şi le pună orice manager, inclusiv cadrul didactic.
"Bicicleta":
· Ghidonul:
Care sunt principiile pe baza cărora îmi organizez activitatea?
· Farul: Care sunt aspectele
care trebuie reliefate? Care sunt zonele de obscuritate (...) rămase voit sau
nu într-un con de umbră?
· Cadrul: În ce condiţii de
mediu acţionez? Care este cadrul de acţiune?
· Roata: Asupra cui acţionez?
Ce probleme am de rezolvat?
· Pedalele: Care sunt punctele
de sprijin pentru activitatea proiectată? Care sunt punctele de susţinere?
· Apărătorile: Care sunt
ameninţările? Cum să acţionez pentru a mă apăra de ele?
· Portbagajul: Deţin informaţii,
cunoştinţe, resurse care să-mi permită să-mi organizez activitatea? Care e
bagajul de cunoştinţe de care dispun?
Aşadar, în
procesul de predare-învăţare-evaluare, funcţiile profesorului sunt: de
organizare şi dirijare a lecţiilor conform obiectivelor, de reglare şi
optimizare a procesului de instruire pe baza feedback-ului, de inovare a
activităţii instructiv-educative.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu